Marketplace vs własny sklep internetowy – które rozwiązanie wybrać?

Biznes e-commerce to jedna z najszybciej rozwijających się branży w dzisiejszym świecie. Sprzedaż poprzez Internet jest obecnie niezwykle popularna ze względu na wygodę zarówno klienta, jak i przedsiębiorcy, dlatego też wiele osób decyduje się na taką formę handlu. Pojawia się wówczas pytanie – jakim sposobem pozyskać klientów i jak do nich dotrzeć? Lepiej wybrać marketplace czy też własny sklep internetowy?

Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta. Podejmując decyzję przy wyborze, klient musi wziąć pod uwagę różne zalety i wady obu opcji. Należy kierować się obranym modelem finansowym firmy, założeniami sprzedażowymi, posiadanym budżetem oraz wyznaczonymi celami. Najlepiej zatem poświęcić chwilę na ich porównanie i podążać za własnymi preferencjami i możliwościami, gdyż ostatecznie to one dyktują sposób sprzedaży.


Czym jest marketplace?

Marketplace to najprościej ujmując platforma internetowa służąca do sprzedaży. Przedsiębiorca ma możliwość umieszczenia na niej swoich produktów, które dostępne są dla odwiedzających stronę klientów. Platforma ta jest niczym wirtualne targowisko, gdyż kupujący ma do czynienia z wieloma ofertami pochodzącymi od różnych sprzedawców jednocześnie. Jest to zatem internetowy pośrednik między sprzedającym a nabywcą.

Marketplace – jak działa?

Używanie platformy sprzedażowej jest proste i dosyć intuicyjne. Po pierwsze – jak w przypadku innych stron użytkowych – należy zarejestrować swoje dane i zaakceptować regulamin. Następnie trzeba wystawić produkty, po których zakupie marketplace przekazuje sprzedawcy informację o zamówieniu oraz opłatę. Wówczas ostatnim działaniem przedsiębiorcy jest realizacja zamówienia i wysyłka konkretnego produktu do klienta.

Zdecydowana większość platform typu marketplace pobiera opłatę od sprzedaży – nie jest więc darmowa. Najpopularniejszą formą rozliczenia jest model prowizyjny, choć stosowane są również opłaty za wstawione ogłoszenie. Prowizja jest uczciwym rozwiązaniem, gdyż dochodzi do niej w momencie, kiedy produkt zostaje opłacony przez klienta – nie wcześniej, co nie powoduje ryzyka, jeśli kupujący się rozmyśli i transakcja nie zostanie zrealizowana.

Ostatnio coraz popularniejsze stają się platformy e-commerce, jak PrestaShop czy SkyShop, które oferują możliwość integracji różnych kanałów sprzedaży. Dzięki temu można zarządzać nimi z poziomu jednego panelu administracyjnego, co oszczędza czas i jest niezwykle wygodne.

Rodzaje platform sprzedażowych

Opcja sprzedaży poprzez marketplace jest dla wielu bardzo kusząca, tym bardziej, że nie trzeba ograniczać się tutaj do jednej strony internetowej, lecz do wyboru ma się ich nawet kilka. Znanych jest dosyć dużo różnych platform tego typu. Najbardziej popularne z nich to:

Allegro – jest dziś jedną z najbardziej wziętych platform sprzedażowych, a z pewnością najczęściej odwiedzaną w Polsce. Proces transakcji jest w dużym stopniu uzależniony od Allegro i przez tę platformę również zautomatyzowany i kontrolowany. Do uiszczenia opłaty dochodzi w momencie wystawienia oferty przedmiotu. Allegro pobiera również prowizję od sprzedaży (w tym przypadku także za koszt dostawy) oraz ewentualne opłaty dodatkowe. Platforma jest bardzo atrakcyjna dla klientów, którzy mają przed sobą szeroki wachlarz ofert i mogą wybierać spośród wielu produktów.

Amazon – to największy sklep internetowy na świecie. Jest wielomilionową bazą towarów oferowanych przez ogromną liczbę sprzedawców z różnych krajów. Również ta platforma pobiera prowizję, która zazwyczaj wynosi od 8% do 15%. Zdarza się, że narzuca też dodatkowe opłaty, które związane są z długoterminowym przechowywaniem czy usługami reklamowymi.

Ebay – dościga swą popularnością wyżej opisany Amazon, gdyż jest ogólnoświatową platformą do sprzedaży, na której codziennie pojawia się ogrom ofert. Profesjonalny system wsparcia w procesie transakcji sprawia, że platforma ta jest bardzo atrakcyjna dla kupujących i sprzedających, jednakże pociąga za sobą również koszty. Prowizja wynosi 11% całkowitej kwoty sprzedaży przy założeniu, że nie przekracza ona 9990 zł, a jeśli tak się stanie, to dodatkowo pobierane zostają 2% od reszty całkowitej kwoty sprzedaży.

Empik Marketplace – jest kolejną internetową platformą sprzedażową na rynku polskim i z dnia na dzień zyskuje coraz większą popularność. W głównej mierze dostępne oferty dotyczą multimediów, ale spotkać tam można i przedmioty z innych kategorii.

Facebook Marketplace – ze względu na ogromną popularność Facebooka jako medium społecznościowego użycie go pod kątem sprzedaży było strzałem w dziesiątkę. Ogromny ruch monitorowany na stronie przekłada się na handel i powoduje, że transakcje przez ten marketplace są coraz popularniejsze. Każdy może zamieszczać tam swoje oferty, zarówno firmy, jak i osoby prywatne, a jedynym wymogiem jest posiadanie konta na Facebooku. W tym przypadku nie istnieje opłata prowizyjna – usługa jest totalnie darmowa, a wszelkie koszty ustalane są bezpośrednio między nabywcą a sprzedającym. Jest to wygodne, ale z drugiej strony stwarza ryzyko, że podczas transakcji mogą wystąpić różne niekontrolowane odgórnie problemy związane z przesyłką i płatnością.

Te platformy internetowe są powszechnie dostępne. Różnią się od siebie nieznacznie w kwestii automatyzacji oraz dostępnych funkcji i można na nich w dość łatwy sposób rozpocząć działalność sprzedażową. Warto więc się nimi zainteresować.

Marketplace a sklep internetowy – co lepsze?

Wiedza o tym, w jaki sposób funkcjonuje marketplace rozjaśnia kwestię wyboru. Porównanie obu opcji jest konieczne. Poniżej podane są aspekty, które mogą pomóc w znalezieniu najlepszego rozwiązania.

1. Koszty i opłaty

Pierwsza kwestia, która przychodzi na myśl podczas porównania i podejmowania decyzji obejmuje koszty. Na sam początek korzystniejszą opcją wydaje się być marketplace. Dlaczego? Rejestracja na platformie i umieszczenie tam swojego produktu nie wiąże się z żadnymi kosztami. Strona internetowa zaś musi być zbudowana samodzielnie od podstaw, a jeśli sprzedający nie posiada umiejętności umożliwiających stworzenie serwisu internetowego i późniejszego utrzymywania go na własną rękę, to koniecznie musi zlecić to programiście. Zarządzanie serwerem, wykorzystywanie różnych metod płatności czy też aranżowanie funkcjonalności strony wiąże się z dużo wyższymi kosztami.

Marketplace jest więc w tej perspektywie wygodniejszym rozwiązaniem, jednakże przy długofalowym planowaniu trzeba wziąć pod uwagę nieustanną konieczność opłacania prowizji podczas transakcji. Jest to wymóg danej platformy sprzedażowej, więc każdy użytkownik akceptujący jej regulamin jest zobowiązany do uiszczania opłaty. Własna strona internetowa równa się wyższym marżom – sprzedawca pracuje na własny rachunek i nie musi się z nikim dzielić przychodami. Obie opcje mają zatem wady i zalety.

2. Wycena oferowanego produktu

Choć marketplace stwarza możliwość szybkiej i wygodnej transakcji, to wiąże się również z dużym ruchem i obecnością wielu sprzedających. To z kolei przekłada się na ogromną konkurencję i małą szansę przebicia. O ile dany przedsiębiorca nie oferuje czegoś naprawdę wyjątkowego, to ciężko będzie mu wyróżnić się spośród innych. Klienci poświęcają swój czas na porównanie tych samych produktów i przeważnie kierują się w swej decyzji kosztem produktu oraz dostawy. Z tego powodu wielu przedsiębiorców rywalizuje ze sobą i zaniża ceny, byle sprzedać swoje produkty. Jeśli zatem sprzedawca nie jest nastawiony na nic więcej poza szybką transakcją i przychodem, to marketplace jest opcją idealną.

Jeśli jednak przedsiębiorcy zależy na kreowaniu i rozwijaniu własnej marki oraz produktu, to bez wątpienia powinien zdecydować się na posiadanie strony internetowej. Pozwoli ona na długotrwały proces budowania wizerunku marki i przyczyni się do przyciągnięcia oraz przekonania klienta do zakupu. Sprzedawca ma tutaj możliwość ukazania swojego produktu od każdej strony i odpowiedniej jego personalizacji, stąd kupujący dokładnie wie, w czego posiadanie wchodzi. Większym zaufaniem klienci darzą sprawdzone i wiarygodne firmy. Choć więc utrzymywanie strony internetowej to zajęcie dużo bardziej złożone i czasochłonne niż sprzedaż przez marketplace, to finalnie przyczynia się do stworzenia dobrej reputacji sklepu, nawiązania kontaktu z klientem i zachęcenia go do zakupu oraz ponownych odwiedzin.

3. Popularność platform

Z pewnością na korzyść marketplace’u przemawia popularność, jaką cieszą się dane platformy. Jeśli sprzedawca nie ma ochoty na poświęcanie czasu sklepowi internetowemu oraz ciągłe zarządzanie nim, to może w szybki sposób dotrzeć do potencjalnych klientów dzięki internetowym platformom sprzedażowym. Jest to łatwe przez wzgląd na ich dużą rozpoznawalność na rynku. Nowe sklepy internetowe mogą jedynie pomarzyć o natychmiastowym dostępie do klienta, przez co istnieje ryzyko, że będą cierpieć na przestój i brak kupujących. To, co w serwisie internetowym rozkręcanym powoli daje zadowalające efekty dopiero po pewnym czasie, jest na wyciągnięcie ręki do zrealizowania poprzez marketplace.

4. Kwestia promocji

Niezwykle ważne w oferowaniu danego produktu jest również jego reklamowanie. Platformy sprzedażowe umożliwiają szereg opcji służących do promocji asortymentu przedsiębiorcy. Dostępne są różne rozwiązania (program Smart czy Monety lub status Super Sprzedawcy na Allegro), które zapewniają rozgłos danemu produktowi. Dzięki temu można w szybki i łatwy sposób trafić do klienta. W przypadku strony internetowej promocja również jest możliwa, jednakże wiąże się to z koniecznością poświęcenia o wiele większej ilości czasu oraz pieniędzy, by wszystko było odpowiednio spersonalizowane i dostosowane do serwisu.

5. Bezpieczeństwo

Należy tutaj zaznaczyć, że sklep internetowy daje nam dużo większą gwarancję bezpieczeństwa, niż marketplace. Powodem tego jest fakt, że wszystkie informacje zawarte na platformie sprzedażowej nigdy w całości nie należą do użytkownika. Sprzedawca jedynie korzysta z czyjegoś systemu. Jak łatwo można ruszyć z działalnością na nim, tak szybko można też utracić swoje konto, a wraz z nim wszystkich klientów i całą bazę sprzedaży. W przypadku strony internetowej dostępne są rozwiązania umożliwiające ochronę danych oraz ewentualne ich odzyskanie. Jeśli więc sprzedawca jest nastawiony na rozwijanie swego biznesu, powinien rozważyć kwestię bezpieczeństwa i uruchomienie strony internetowej.

Marketplace kontra sklep internetowy – co wygra?

Po analizie i dogłębnym porównaniu obu opcji widać jasno, że wybór uzależniony jest wyłącznie od preferencji sprzedawcy. Sposób prowadzenia biznesu, jego budżet i cel to kwestia nadrzędna. Również branża sprzedawanych produktów oraz prawa rynku, którymi się ona rządzi wpływają bezpośrednio na decyzję.

Należy zatem rozważyć wszystkie wady i zalety oraz wybrać rozwiązanie, które będzie dla danego biznesu najkorzystniejsze. Można działać poprzez marketplace, jak i stronę internetową, ale z różnymi efektami. Nie da się bowiem jednoznacznie stwierdzić, która opcja jest cenniejsza. Dobrze zatem ostatecznie spróbować ich obu – każde dodatkowe źródło sprzedaży sprawia, że firma się rozwija. Dzięki temu można budować silną markę, a biznes idzie naprzód.